It dosn't make sense

Sokrates blir dömd till döden. Jag slår vad om att du inte visste det. Men han dömdes till döden, hur som helst. Men på den tiden lät Atensk lag de dömda komma med ett eget alternativt straff.
Och det var ingen dålig idé! (Så var är athenarna när du verkligen behöver dem, kan man undra) Så hur som helst, Sokrates... han var ful. Har jag sagt det? Har jag nämnt att Sokrates var ful? Han var mycket ful! (... Han var ful, Platon var fet... och, eh, och Aristoteles klädde sig fjolligt.) Så hur som helst, Sokrates kommer med denna idén. Han säger... Han säger: "Ja, tänk om jag betala mynt i stället för döden?" Han föreslår alltså böter. Allt han behöver göra nu för att leva... är att komma med en lämplig siffra. EN Lämplig siffra. Gissa vad han föreslår? Trettio spänn. Trettio spänn? Låter det logiskt? Trettio spänn. Det är "Mina". Det var så valutan hette då ... en "mina". Tja, det heter "minae." Minae. Det är pluralis. "Minae". Trettio spänn! Trettio silvermynt. Och domarna blir så förbannade nu, att flera av dem röstade för att döda honom Nu än de som hade dömt honom till döden innan. Det är inte klokt. Trettio silvermynt. Precis som den där Judas killen, han som kysste Jesus... som också klädde sig fjolligt.

Kommentarer
Postat av: Emil

haha vad är detta ifrån nu igen, känner igen det så väl men kommer inte på :(

2009-03-21 @ 16:22:43
URL: http://emilnordgren.blogg.se/
Postat av: Didde

Det är från "The Life of David Gale", hans fyllesamtal när han snubblar runt på gatan, fast hans samtal är en gnutta mer upprepande.

2009-03-24 @ 01:04:45
URL: http://springdmt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0